Przejdź do wersji zoptymalizowanej dla osób niewidzących i słabowidzących
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do menu prawego
Przejdź do treści głównej
Przejdź do mapy serwisu
Znajdujesz się w: Strona główna / Program działalności ŚDS
Wydrukuj stronę Poleć znajomemu
x

Zapraszam do obejrzenia strony Program działalności ŚDS - Środowiskowy Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi.

 

Pobierz PDF

Program działalności ŚDS

 

PROGRAM DZIAŁALNOŚCI

ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY

DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI W SZAROWOLI

TYP A, TYP B I TYP D

 

Opracowano o następujące akty prawne:

  1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018r. poz. 1508, ze zm.).
  2.  Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1878).
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238 poz. 1586 ze zm.).

 

Adresaci:

Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Szarowoli jest ośrodkiem wsparcia i stanowi jednostkę organizacyjną pomocy społecznej pobytu dziennego. Jest ogniwem oparcia społecznego 32 osób, przeznaczonym dla następującej grupy odbiorców:

-          dla osób przewlekle psychicznie chorych - typ A

-          dla osób z niepełnosprawnością intelektualną - typ B

-          dla osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi – typ D.

 

Obszar realizacji programu:

Obszar realizacji programu to teren Gminy Tomaszów Lubelski, a w uzasadnionych przypadkach,
na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządów terytorialnych, także teren innych gmin.

 

Źródło finansowania:

Finansowanie Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi
w Szarowoli jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej. Dom jest jednostką organizacyjną Gminy Tomaszów Lubelski i posiada odrębny rachunek bankowy. Dotacja na funkcjonowanie Domu przekazywana jest z Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego do Urzędu Gminy w Tomaszowie Lubelskim, który przekazuje ją do Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi
w Szarowoli.

 

Partnerami w szczególności są:

Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie, Wydział Polityki Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie, Delegatura LUW w Zamościu, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Lublinie;Urząd Gminy w Tomaszowie Lubelskim; Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Tomaszowie Lubelskim; Urząd Gminy w Jarczowie; Urząd Miasta Tomaszów Lubelski; Ośrodki Pomocy Społecznej: Miejski Tomaszów Lubelski  i Gminny Jarczów; Lubelskie Forum Środowiskowych Domów Samopomocy; Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Tomaszowie Lubelskim; Szpital Psychiatryczny w Radecznicy; Poradnia Zdrowia Psychicznego w Tomaszowie Lubelskim; Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej: Poradnia Rodzinna i Centrum Zdrowia w Tomaszowie Lubelskim; Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy
w Tomaszowie Lubelskim;
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Tomaszowie Lubelskim; Wiejski Dom Kultury w Majdanie Górnym; Gminny Ośrodek Kultury
w Podhorcach; Parafia Rzymsko - Katolicka pod wezwaniem Krzyża Świętego w Szarowoli
;
ZUS Tomaszów Lubelski, Biłgoraj; KRUS w Tomaszowie Lubelskim; PUP Tomaszów Lubelski; Olimpiady Specjalne Polska; Zespół Szkół Publicznych w Szarowoli; Starostwo Powiatowe w Tomaszowie Lubelskim; Zespół Szkół Publicznych w Majdanie Górnym; organizacje pozarządowe; rodziny, opiekunowie i inne osoby bliskie; inne osoby lub podmioty działające na rzecz integracji społecznej uczestników.

 

Cele funkcjonowania Domu:

-          utrzymanie uczestników w ich naturalnym środowisku oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,

-          reprezentowanie interesów niepełnosprawnych w społeczności lokalnej oraz kształtowanie akceptującej postawy otoczenia wobec nich,

-          dążenie do pełnej integracji społecznej osób niepełnosprawnych poprzez ich czynne i aktywne uczestnictwo w życiu politycznym, kulturalnym i społecznym w lokalnym środowisku,

-          prowadzenie rehabilitacji społecznej i zawodowej, rozumianej jako zespół działań zmierzających do osiągnięcia przez użytkowników poprawy jakości życia, samodzielnego funkcjonowania
oraz powstrzymania postępującej regresji poprzez zapewnienie wsparcia psychologicznego
i terapeutycznego,

-          rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności wykonywanych czynności dnia codziennego, celem zapobiegania nawrotom społecznej dekompensacji.

 

Priorytetowe kierunki działań terapeutycznych Domu obejmują:

  1. Kształtowanie i pogłębianie umiejętności samodzielnego funkcjonowania.
  2. Kształtowanie i pogłębianie umiejętności interpersonalnych.
  3. Rozwijanie zainteresowań i inspirowanie do nowych form aktywności.
  4. Wsparcie w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej.

 

Praca terapeutyczna Domu realizowana będzie poprzez:

  1. Realizację treningów samoobsługi i zaradności życiowej w celu prawidłowego funkcjonowania
    w codziennym życiu.
  2. Realizację terapii zajęciowej.
  3. Realizację działań towarzyszących w szczególności poprzez:

-          cykliczną organizację spotkań integracyjnych, imprez o charakterze kulturalno – oświatowych, sportowych,

-          udział w wyjazdowych spotkaniach integracyjnych, konkursach, festiwalach.

  1. Inne działania, w szczególności poprzez:

-          współpraca z organizacjami pozarządowymi, placówkami oświatowymi i innymi organizacjami, instytucjami i osobami działającymi na rzecz integracji społecznej lub świadczącymi usługi
dla osób niepełnosprawnych.

 

Realizacja celów i zadań:

  1. Ogólne usprawnianie, rozwój umiejętności życia codziennego.
  2. Opanowanie czynności przysposabiających do pracy.
  3. Przystosowanie do życia w społeczeństwie.
  4. Usprawnianie sposobu komunikowania się z otoczeniem.
  5. Rozwijanie podstawowych oraz specjalistycznych umiejętności zawodowych umożliwiających podjęcie pracy zarobkowej bądź szkolenia zawodowego.

Zajęcia prowadzone będą w następujących pracowniach:

ü  pracowni plastycznej,

ü  pracowni gospodarstwa domowego,

ü  pracowni sportu i rekreacji,

ü  pracowni przysposabiającej do życia.

 

Instruktorzy terapii zajęciowej/ terapeuci dostosowują treści, metody i organizację zajęć
do możliwości psychofizycznych uczestników. Każdy uczestnik traktowany jest indywidualnie, podmiotowo. Dla każdego uczestnika opracowywany jest Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco – Aktywizujący zgodnie z jego potrzebami i możliwościami psychofizycznymi. Postępowanie wspierające jest zindywidualizowane i oparte na elastycznym, długotrwałym procesie terapeutycznym.

 

 

  1. I.                    ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI

TYP A - dla osób przewlekle psychicznie chorych

 

Program działalności – oferta dla uczestników Domu typu A jest skierowana do osób przewlekle psychicznie chorych. Doświadczenie choroby psychicznej wiąże się z poczuciem wyobcowania
i osamotnienia oraz z trudnościami w kontaktach z innymi ludźmi. Osoby te niechętnie podejmują jakiekolwiek działania. Tracą wiarę we własne możliwości. Trudno jest im znaleźć miejsce,
w którym mogliby dzielić się swoimi przeżyciami i pomysłami.

 

Dom typu A W swoim programie działalności zakłada następujące cele:

-        zwiększenie pewności siebie i poczucia własnej wartości w kontaktach z innymi ludźmi,

-        zwiększenie aktywności poprzez nabycie umiejętności radzenia sobie z chorobą psychiczną,

-        zapewnienie możliwości dzielenia się swoimi przeżyciami oraz poszukiwaniem rozwiązań,

-        poprawę wzajemnych relacji interpersonalnych,

-        integrację społeczną,

-        zmianę postrzegania i wizerunku osób niepełnosprawnych w środowisku bez względu
na przyczynę niepełnosprawności.

 

Dom typu A realizuje swoje cele poprzez stosowanie różnorodnych form zajęć indywidualnych
i grupowych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczestnika, jak również do możliwości organizacyjnych i finansowych.

 

Program działania Domu typu A przewiduje następujące obszary działania i formy zajęć:

-        terapia zajęciowa w pracowniach: plastycznej, sportu i rekreacji, gospodarstwa domowego, przysposabiającej do życia z wykorzystaniem różnych metod pracy, mająca na celu ujawnienie
i rozwijanie zdolności uczestników w danej dziedzinie, poprawę percepcji, skupienia, wzrost poczucia własnej wartości,

-         trening funkcjonowania w codziennym życiu w tym:

  • trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
  • trening nauki higieny,
  • trening kulinarny,
  • trening umiejętności praktycznych,
  • trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi,

-        trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów,

-        trening umiejętności komunikacyjnych,

-        trening umiejętności spędzania czasu wolnego,

-        poradnictwo psychologiczne,

-        poradnictwo psychiatryczne,

-        pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,

-        praca socjalna: w środowisku, w Środowiskowym Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Szarowoli,

-        pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,

-        terapia ruchowa – w tym zajęcia sportowe, turystyka i rekreacja oraz zajęcia z trenerem sportowym,

-        niezbędna opieka.

 

Założone efekty działańterapeutycznych oraz treningów u uczestników:

  1. Wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej.
  2. Wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych (nawiązywanie
    i podtrzymywanie rozmowy, umiejętność funkcjonowania w grupie, podejmowanie aktywnych działań, wywiązywanie się z obowiązków).
  3. Poprawa samooceny.
  4. Wzrost zainteresowania aktywnym sposobem spędzania czasu wolnego.
  5. Nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami.
  6. Wzrost poczucia własnej wartości.

 

Kierunki rozwoju:

Dla prawidłowego funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Szarowoli niezbędne jest podejmowanie następujących działań:

  1. Stałe podnoszenie kwalifikacji przez kadrę Domu (dbanie o rozwój zawodowy: studia, studia podyplomowe, studia z projektów unijnych, szkoły policealne – kierunkowe; udział
    w konferencjach, warsztatach, kursach i innych formach kształcenia; udział w szkoleniach zewnętrznych – w ramach posiadanych środków oraz udział w szkoleniach bezpłatnych; udział w szkoleniach wewnętrznych; wyszukiwanie niezbędnych informacji przy pomocy Internetu).
  2. Roczne podsumowanie efektów bezpośredniej pracy z uczestnikiem – realizacja planów wspierająco-aktywizujących.
  3. Okresowa ocena uczestników raz na pół roku.
  4. Sporządzanie notatek obejmujących pracę zespołu wspierająco-aktywizującego -
    z obserwacji, rozmów, dotyczące aktywności i zachowań uczestnika, motywacji do udziału
    w zajęciach, innych podejmowanych działań w ramach realizacji planowanych działań zespołu).
  5. Wspieranie uczestników w rozwoju ich samorządności i zaradności – współpraca z Radą Uczestników.
    1. Współpraca z lokalnymi mediami, urzędami, instytucjami i organizacjami.
    2. Wykorzystanie nowoczesnych nośników informacji do działań edukacyjnych, informacyjnych promujących działalność ośrodka.
    3. Spotkania integracyjne w placówkach kulturalno – oświatowych.
    4. Propagowanie idei ŚDS w środowisku lokalnym, zachęcanie do udziału w zajęciach potencjalnych kandydatów.
    5. Opracowanie ulotek informacyjno-edukacyjnych na temat usług świadczonych w ŚDS, zamieszczanie plakatów informacyjnych o ŚDS w urzędach i instytucjach.
    6. Organizacja imprez integracyjno-edukacyjnych oraz sportowych,  włączanie się do podobnych działań w środowisku.
    7. Promocja zdrowia psychicznego, motywowanie do aktywności poprzez konkursy z wiedzy
      i konkursy plastyczne.
    8. Promowanie uczestników w trakcie imprez integracyjnych na terenie ŚDS i poza nim: kiermasze, wystawy prac uczestników.
    9. Monitoring możliwości zatrudnienia na terenie miasta i poza nim - współpraca
      z instytucjami, organizacjami, potencjalnymi pracodawcami, urzędami.
    10. Włączanie uczestników do nowych zajęć na terenie ośrodka i wokół niego w celu wyrabiania
      i doskonalenia nawyków związanych z pracą.
    11. Doskonalenie umiejętności związanych z życiem codziennym.
    12. Motywowanie uczestników do korzystania z oferty usług w ŚDS.

 

  1. II.                  ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI

TYP B- dla osób z niepełnosprawnością intelektualną

 

Program działalności – Dom typu B jest placówką pobytu dziennego  dla osób
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, znacznym i umiarkowanym, a także osób
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, jeżeli jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne.

 

Oferta Domu typu B wychodzi naprzeciw potrzebom osób z niepełnosprawnością intelektualną, które potrzebują środowiskowego wsparcia z uwzględnieniem terapii społecznej dającej im możliwość funkcjonowania w grupie, aktywnego spędzania czasu, rozwijania umiejętności z zakresu samoobsługi oraz zaradności życiowej.  Program ukierunkowany jest na rozwój indywidualny osób
z niepełnosprawnością intelektualną poprzez przygotowanie ich do niezależnego i godnego życia
oraz zapewnienia im właściwego miejsca w rodzinie i społeczeństwie.

 

Dom typu B w swoim programie zakłada następujące cele:

-        wyposażenie osób z  niepełnosprawnością intelektualną w podstawowe umiejętności
i wiadomości,

-        wyrobienie u uczestników samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i zaradności życiowej,

-        poprawę wzajemnych relacji interpersonalnych,

-        zapobieganie powstawaniu nowych niepełnosprawności,

-        integrację społeczną,

-        aktywizowanie uczestników zajęć, rozwijanie ich zainteresowań, indywidualnych uzdolnień, poprzez aktywny udział w różnorodnych zajęciach terapeutycznych,

-        praca nad zwiększaniem poczucia własnej wartości w kontaktach z innymi ludźmi,

-        wszechstronne wsparcie uczestników i ich rodzin,

-        zmianę postrzegania i wizerunku osób niepełnosprawnych w środowisku bez względu
na przyczynę niepełnosprawności.

 

Cele realizowane są poprzez stosowanie różnorodnych form zajęć indywidualnych i grupowych dostosowanych do potrzeb i możliwości uczestników oraz do możliwości organizacyjnych
i finansowych Domu.

 

Program działania Domu typu B przewiduje następujące obszary działania i formy zajęć:

-        terapia zajęciowa w pracowniach: plastycznej, sportu i rekreacji, gospodarstwa domowego, przysposabiającej do życia z wykorzystaniem różnych metod pracy, mająca na celu ujawnienie

-        i rozwijanie zdolności uczestników w danej dziedzinie, poprawę percepcji, skupienia, wzrost poczucia własnej wartości,

-         trening funkcjonowania w codziennym życiu w tym:

  • trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
  • trening nauki higieny,
  • trening kulinarny,
  • trening umiejętności praktycznych,
  • trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi,

-        trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów,

-        trening umiejętności komunikacyjnych,

-        trening umiejętności spędzania czasu wolnego,

-        poradnictwo psychologiczne,

-        poradnictwo psychiatryczne,

-        pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,

-        praca socjalna: w środowisku, w Środowiskowym Domu Samopomocy,

-        pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,

-        terapia ruchowa – w tym zajęcia sportowe, turystyka i rekreacja oraz zajęcia z trenerem sportowym,

-        niezbędna opieka.

 

Założone efekty działańterapeutycznych oraz treningów u uczestników:

  1. Wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej.
  2. Wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych (nawiązywanie
    i podtrzymywanie rozmowy, umiejętność funkcjonowania w grupie, podejmowanie aktywnych działań, wywiązywanie się z obowiązków).
  3. Poprawa samooceny.
  4. Wzrost zainteresowania aktywnym sposobem spędzania czasu wolnego.
  5. Nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami.
  6. Wzrost poczucia własnej wartości.
  7. Zachęcanie do udziału i większej aktywności w zajęciach terapeutycznych prowadzonych
    w Domu.
  8. Poprawa funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w życiu codziennym – praca nad zwiększeniem zaradności życiowej, samodzielności w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych.

 

Kierunki rozwoju:

Dla prawidłowego funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Szarowoli niezbędne jest podejmowanie następujących działań:

  1. Stałe podnoszenie kwalifikacji przez kadrę Domu (dbanie o rozwój zawodowy: studia, studia podyplomowe, studia z projektów unijnych, szkoły policealne – kierunkowe; udział
    w konferencjach, warsztatach, kursach i innych formach kształcenia; udział w szkoleniach zewnętrznych – w ramach posiadanych środków oraz udział w szkoleniach bezpłatnych; udział w szkoleniach wewnętrznych; wyszukiwanie niezbędnych informacji przy pomocy Internetu).
  2. Roczne podsumowanie efektów bezpośredniej pracy z uczestnikiem – realizacja planów wspierająco-aktywizujących.
  3. Okresowa ocena uczestników raz na pół roku.
  4. Sporządzanie notatek obejmujących pracę zespołu wspierająco-aktywizującego -
    z obserwacji, rozmów, dotyczące aktywności i zachowań uczestnika, motywacji do udziału
    w zajęciach, innych podejmowanych działań w ramach realizacji planowanych działań zespołu.
  5. Wspieranie uczestników w rozwoju ich samorządności i zaradności – współpraca z Radą Uczestników.
  6. Współpraca z lokalnymi mediami, urzędami, instytucjami i organizacjami.
  7. Wykorzystanie nowoczesnych nośników informacji do działań edukacyjnych, informacyjnych promujących działalność ośrodka.
  8. Spotkania integracyjne w placówkach kulturalno – oświatowych.
  9. Propagowanie idei ŚDS w środowisku lokalnym, zachęcanie do udziału w zajęciach potencjalnych kandydatów.
  10. Opracowanie ulotek informacyjno-edukacyjnych na temat usług świadczonych w ŚDS, zamieszczanie plakatów informacyjnych o ŚDS w urzędach i instytucjach.
  11. Organizacja imprez integracyjno-edukacyjnych oraz sportowych,  włączanie się do podobnych działań w środowisku.
  12. Promocja zdrowia psychicznego, motywowanie do aktywności poprzez konkursy z wiedzy
    i konkursy plastyczne.
  13. Promowanie uczestników w trakcie imprez integracyjnych na terenie ŚDS i poza nim: kiermasze, wystawy prac uczestników.
  14. Monitoring możliwości zatrudnienia na terenie miasta i poza nim - współpraca z instytucjami, organizacjami, potencjalnymi pracodawcami, urzędami.
  15. Włączanie uczestników do nowych zajęć na terenie ośrodka i wokół niego w celu wyrabiania
    i doskonalenia nawyków związanych z pracą.
  16. Doskonalenie umiejętności związanych z życiem codziennym.
  17. Motywowanie uczestników do korzystania z oferty usług w ŚDS.

 

  1. III.                ŚRODOWISKOWY DOM SAMOPOMOCY DLA OSÓB Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI

       TYP D - dla osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi

 

Program działalności – oferta dla uczestników Domu typu D jest skierowana dla osób ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi. Niepełnosprawność sprzężona to stan, w którym występują ograniczenia umysłowe lub psychiczne połączone z zaburzeniami natury somatycznej,
co ogranicza bądź uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie jednostki w środowisku. Niepełnosprawność sprzężona to niepełnosprawność wieloraka, złożona, w przebiegu której stwierdza się co najmniej dwie przyczyny niepełnosprawności wywołanej czynnikami endo- i egzogennymi powstałymi na różnych etapach życia, w tym życia prenatalnego. W przypadku osób ze spektrum autyzmu zasadniczą różnicą jest koncentracja na przedmiotach i obiektach, nie na człowieku. Często bywa to też odmienna wrażliwość sensoryczna, czyli nadwrażliwość lub niedowrażliwość ośrodkowego układu nerwowego.

Dom typu D w swoim programie działalności zakłada następujące cele:

-        zapewnienie komunikacji obopólnej, zrozumienia, nauki odmiennych kodów,

-        zapewnienie w razie potrzeby pracy z logopedą,

-        zapewnienie zajęć m.in. z alpakoterapii czy dogoterapii,

-        zapewnienie uwagi skierowanej na człowieka i jego potrzeby oraz chęci poznania go, rozpoznawanie potrzeb,

-        zapewnienie miejsca, gdzie można się wyciszyć, można czuć się bezpiecznie,

-        bardzo ważne jest wytyczenie jasnych zasad, granic tego, co wolno robić, a czego nie,

-        ustalenie codziennego, dokładnego planu zajęć – żeby uczestnicy wiedzieli, jakie w danym dniu będą kolejne zadania (w przypadku osób ze spektrum autyzmu),

-        zapobieganie alienacji dorosłych osób z autyzmem w czterech ścianach rodzinnego domu,

-        zmianę postrzegania i wizerunku osób niepełnosprawnych w środowisku bez względu
na przyczynę niepełnosprawności,

-        integrację społeczną,

-        wzmacnianie wiary w możliwości i wartość każdego człowieka oraz kreowanie pozytywnego myślenia,

-        rozwijanie empatii,

-        stymulowanie ogólnego rozwoju osoby z niepełnosprawnością sprzężoną,

-        podtrzymywanie  i rozwijanie już nabytych umiejętności radzenia sobie w życiu codziennym,

-        usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej,

-        wzbogacanie zasobu słownictwa i pamięci słownej,

-        ćwiczenia motoryczne, manualne,

-        rozwijanie funkcji poznawczych,

-        motywowanie do podjęcia aktywności własnej,

-        zapewnienie możliwości dzielenia się swoimi przeżyciami oraz poszukiwaniem rozwiązań,

-        poprawę wzajemnych relacji interpersonalnych.

 

Dom typu D realizuje swoje cele poprzez stosowanie różnorodnych narzędzi potrzebnych do pracy m.in. komunikację obrazkową. Kolejnym punktem obowiązkowym jest miejsce wyciszeń, z którego w każdej chwili można skorzystać, gdy pojawi się potrzeba, trudna sytuacja. Bardzo ważne jest, aby terapeuci nie zmieniali się zbyt często, aby nie były to przypadkowe osoby w tej roli. Przy niewłaściwym podejściu mogłoby dojść do wzmocnienia negatywnych zachowań przez nieumiejętne traktowanie.

 

Program działania Domu typu D przewiduje następujące obszary działania i formy zajęć:

-        terapia zajęciowa w pracowniach: plastycznej, sportu i rekreacji, gospodarstwa domowego, przysposabiającej do życia z wykorzystaniem różnych metod pracy,

-        oprócz pomieszczeń ogólnodostępnych, przeznaczonych do wspólnych aktywności społecznych oraz do aktywności fizycznej zajęcia odbywają się w specjalnie przygotowanej pracowni
dla osób z niepełnosprawnościami  sprzężonymi lub spektrum autyzmu,

-         trening funkcjonowania w codziennym życiu w tym:

  • trening dbałości o wygląd zewnętrzny,
  • trening nauki higieny,
  • trening kulinarny,
  • trening umiejętności praktycznych,
  • trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi,

-        trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów,

-        trening umiejętności komunikacyjnych,  w tym z wykorzystaniem alternatywnych
i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami
w komunikacji werbalnej,

-        trening umiejętności spędzania czasu wolnego – bardzo ważne są przerwy w zajęciach, można ustalać stałe metody relaksowania się po skończonym zadaniu, np. słuchanie muzyki, masaż.

-        poradnictwo psychologiczne,

-        poradnictwo psychiatryczne,

-        pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,

-        praca socjalna: w środowisku, w Środowiskowym Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Szarowoli,

-        pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,

-        terapia ruchowa – zapewnienie zindywidualizowanej opieki uwzgledniającej m.in. potrzebę aktywności ruchowej,

-        niezbędna opieka.

 

Założone efekty działańterapeutycznych oraz treningów u uczestników:

  1. Wzrost komunikacji obopólnej, zrozumienia, nauki odmiennych kodów.
  2. Wzrost aktywności psychoruchowej oraz sprawności fizycznej.
  3. Wzrost umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych (nawiązywanie
    i podtrzymywanie rozmowy, umiejętność funkcjonowania w grupie, podejmowanie aktywnych działań, wywiązywanie się z obowiązków).
  4. Poprawa samooceny.
  5. Wzrost zainteresowania aktywnym sposobem spędzania czasu wolnego.
  6. Nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami.
  7. Wzrost poczucia własnej wartości.
  8. Udoskonalenie procesów poznawczych,.
  9. Wzrost wiary we własne siły, możliwości.
  10. Wzrost zasobu słownictwa.
  11. Udoskonalenie czynności samoobsługowych.

 

Kierunki rozwoju:

Dla prawidłowego funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w Szarowoli niezbędne jest podejmowanie następujących działań:

  1. Stałe podnoszenie kwalifikacji przez kadrę Domu (dbanie o rozwój zawodowy: studia, studia podyplomowe, studia z projektów unijnych, szkoły policealne – kierunkowe; udział
    w konferencjach, warsztatach, kursach i innych formach kształcenia; udział w szkoleniach zewnętrznych – w ramach posiadanych środków oraz udział w szkoleniach bezpłatnych; udział w szkoleniach wewnętrznych; wyszukiwanie niezbędnych informacji przy pomocy Internetu). Osoby pracujące z osobami ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawnościami sprzężonymi muszą umieć prawidłowo reagować na ich potrzeby, radzić sobie z wymuszeniami, próbami zarządzania innymi, reagować i nie wzmacniać uciążliwych zachowań.
  2. Przygotowanie dokładnego kwestionariusza kwalifikacyjnego dla osób wymagających największego wsparcia wyłonionych podczas procesu kwalifikowania do ŚDS.  
  3. Roczne podsumowanie efektów bezpośredniej pracy z uczestnikiem – realizacja planów wspierająco-aktywizujących.
  4. Okresowa ocena uczestników raz na pół roku.
  5. Sporządzanie notatek obejmujących pracę zespołu wspierająco-aktywizującego -
    z obserwacji, rozmów, dotyczące aktywności i zachowań uczestnika, motywacji do udziału
    w zajęciach, innych podejmowanych działań w ramach realizacji planowanych działań zespołu).
  6. Wspieranie uczestników w rozwoju ich samorządności i zaradności – współpraca z Radą Uczestników.
    1. Współpraca z lokalnymi mediami, urzędami, instytucjami i organizacjami.
    2. Wykorzystanie nowoczesnych nośników informacji do działań edukacyjnych, informacyjnych promujących działalność ośrodka.
    3. Spotkania integracyjne w placówkach kulturalno – oświatowych.
    4. Propagowanie idei ŚDS w środowisku lokalnym, zachęcanie do udziału w zajęciach potencjalnych kandydatów.
    5. Opracowanie ulotek informacyjno-edukacyjnych na temat usług świadczonych w ŚDS, zamieszczanie plakatów informacyjnych o ŚDS w urzędach i instytucjach.
    6. Organizacja imprez integracyjno-edukacyjnych oraz sportowych,  włączanie się do podobnych działań w środowisku.
    7. Promocja zdrowia psychicznego, motywowanie do aktywności poprzez konkursy z wiedzy
      i konkursy plastyczne.
    8. Promowanie uczestników w trakcie imprez integracyjnych na terenie ŚDS i poza nim: kiermasze, wystawy prac uczestników.
    9. Monitoring możliwości zatrudnienia na terenie miasta i poza nim - współpraca
      z instytucjami, organizacjami, potencjalnymi pracodawcami, urzędami.
    10. Włączanie uczestników do nowych zajęć na terenie ośrodka i wokół niego w celu wyrabiania
      i doskonalenia nawyków związanych z pracą.
    11. Doskonalenie umiejętności związanych z życiem codziennym.
    12. Motywowanie uczestników do korzystania z oferty usług w ŚDS.

 

 

KRYTERIA OCENY REALIZACJI PROGRAMU:

Ocena efektów dokonywana jest w oparciu o dokumentację indywidualną oraz zbiorczą uczestników.

Dokumentację indywidualną uczestnika stanowi: kopia decyzji kierującej do Domu, kopia orzeczenia
o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco – Aktywizującego opracowany na określony przedział czasowy, okresowa ocena uczestników dokonywana raz na pół roku, zaświadczenia lekarskie, opinie specjalistów, notatki pracowników zespołu wspierająco – aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji do udziału
w zajęciach oraz inne dokumenty niezbędne i mające zastosowanie przy opracowywaniu IPPWA.

Dokumentacja zbiorcza zawiera: ewidencję uczestników, do której wpisuje się:  imię i nazwisko uczestnika, datę i miejsce urodzenia wraz z numerem PESEL, adres zamieszkania i numer telefonu uczestnika, imię i nazwisko opiekuna, adres zamieszkania i numer telefonu opiekuna, datę przyjęcia uczestnika do Domu, okres i przyczynę dłuższej niż dwutygodniowej nieobecności w Domu, inne informacje związane ze stanem zdrowia uczestnika, w zakresie niezbędnym z punktu widzenia organizacji i funkcjonowania Domu; obecności uczestników w Domu potwierdzane są na liście codziennie podpisem przez uczestników bądź upoważnionego pracownika.  Codziennie, na bieżąco pracownicy zespołu wspierająco – aktywizującego dokumentują swoją pracę w dziennikach zajęć w których odnotowuje się prowadzone zajęcia, do których wpisuje się  imiona i nazwiska uczestników, plan zajęć wspierająco – aktywizujących, imiona i nazwiska osób prowadzących zajęcia, tematykę zajęć i sposób realizacji, ewentualne uwagi o realizacji zajęć i aktywności uczestników, ważne z punktu widzenia przebiegu IPPWA.

 

MONITORING I EWALUACJA:

Miesięczne informacje z działalności Domu, roczne sprawozdania merytoryczne i finansowe, dane jakościowe i ilościowe – spotkania, obserwacje, analizy Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco – Aktywizującego, kryteria efektów bezpośredniej pracy z adresatami programu
oraz realizacja rocznego planu pracy (szczegóły realizacji Programu zawiera Plan Pracy Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi rokrocznie opracowywany i ewaluowany).

 

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
"Projekt współfinansowany jest ze środków Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji w ramach zadania publicznego"
Wszelkie prawa zastrzeżone
projekt i hosting: INTERmedi@ zarządzane przez: CMS - FSI
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.